Pers Bericht Woonwagenkamp "Het Landje"

Kort Geschiedenis
  In 1999 werd het terrein aan Spaarndammerdijk nr 317 in Amsterdam door woonwagenbewoners in gebruik genomen. Het terrein lag al jaren braak en werd gebruikt als afval dumpplek door derden
  De groep bewoners kwamen van een N.S. terrein a/d Westerdoksdijk, waar hun mondelinge afspraak afliep omdat er nieuwbouw gepleegd ging worden.
  Vrijwel onmiddellijk was er contact met met de stadsdeel voorzitter M. Foster en werd een nieuwe afspraak over het verblijf in het Westerpark gemaakt. Deze afspraak hield in:
  1.Het kamp zou niet uitgroeien naar meer wooneenheden,
  2.Het kamp zo netjes blijven,
  3.De bewoners zouden vrijwillig vertrekken als er met de bouw begonnen zou worden. Hiervoor was een opzegtermijn van 2 weken afgesproken.
  Onder "de bouw" verstaan we de aanleg van een BP tankstation.
  Toen de deelraad Westerpark van bezitting veranderde, veranderde ook de instelling v/d raad jegens de bewoner/sters van het wagenkamp.
  De bewoners vernamen via-via dat de deelraad plannen had het kamp te ontruimen.
  Hetgeen raar was, daar er altijd een goed contact was geweest in het verleden. In een , door ons aangevraagd gesprek, hebben wij ons opnieuw aan de deelraad voorgesteld en de afspraak nog eens doorgesproken.
  Inmiddels was de deelraad verwikkeld in een juridische strijd met een milieugroepering vanwege de aanwezigheid van de z.g. gele rugstreeppad, een beschermde diersoort, die de bouw van het tankstation ophield.
  En toen gebeurde iets raars. Dinsdag 31 Augustus 2004 werden wij bezocht door de heer Doesburg, de projectleider van het Westerpark, inzake het BP station en diens raadsvrouw. Zij toonde interesse in de verblijfplaats van de rugstreeppad, en vertelde ons dat er bij het stadsdeel de angst bestond dat de rugstreeppadden zich onder onze woonwagens konden nestelen. Zij vertelden dat wij onze woonwagens uit het BP plangebied moesten verplaatsen naar de andere kant van het terrein, anders zou het stadsdeel tot ontruiming van het woonwagenkamp overgaan. Als wij akkoord zouden gaan beloofden zij ons langer te mogen blijven staan. Later die week vernamen wij dat verplaatsen van de woonwagens strafbaar is volgens artikel 9, 10, en 11 van de flora en fauna wet, daar het onduidelijk is of er zich wel of geen padden onder onze wagens nestelden. Dit laatste zou onderzocht worden door een door een rechter aangewezen deskundige. Wij voelden ons door de heer Doesburg beet genomen. Het stadsdeel wilde via ons de padden verstoren om het onafhankelijk onderzoek te beïnvloeden. Wij riskeerden een boete en gaven daarom geen gehoor, en lieten hun dat per brief weten.
  Toen werd een berg puin gestort voor de ingang van het terrein zodat wij er niet meer in of uit konden. Wij hebben van deze aktie natuurlijk melding gemaakt maar kregen geen respons. Toen wij op eigen kracht met de hand de berg puin aan de kant hebben geschoven lag er vrijwel onmiddellijk een brief in de bus dat wij het milieu verontreinigd hadden en dat dat niet de afspraak was.
  Er volgde een kortgeding waarin de deelraad eenzijdig het contract verbrak. Er werd ook gesteld dat de rugstreeppad door ons werd aangetrokken en vanzelf zou verdwijnen bij onze afwezigheid. Wij werden ontruimd en er mocht een jaar lang niet op het landje vertoeft worden. Wij zijn vrijwillig vertrokken en hebben het terrein leeg opgeleverd.
  8 Mei hebben wij het terrein na een jaar leegstand weer in gebruik genomen. De rugstreeppadden zijn er nog steeds, wat betekend,dat de link woonwagenbewoners / rugstreeppadden onzin is.
  Het stadsdeel beschikt nog steeds niet over het benodigde bouwvergunningen. Of zij die krijgen zal blijken uit een zaak bij de Raad van State.
  Wij wijzen nog steeds op de afspraak die wij hadden met de heer Foster. Wij gaan vrijwillig weg als de bouw begonnen word.
  Wij zijn 14 juli weer gedagvaard. Er word weer gesteld dat wij de bouw van de BP station in de weg staan. We worden beschuldigd van het ontbossen van het terrein en het maken van rommel hoekjes om de padden te lokken.
  Wij vinden dat klinklare onzin. Een hoger beroep wordt niet afgewacht. De deelraad heeft aangekondigd ons maandag 31 juli te ontruimen voor leegstand. Wij vinden dat de deelraad alle afspraken schend en wij zullen het daarom dit keer tot een confrontatie laten komen. Wij gaan niet weg.
  Kontaktpersonen:
  Frans  0653163554