BP NEE ! - BREAKING NEWS - BP NEE !

1 februari 2003, persbericht

De rechtbank heeft het volgende overwogen.

Het Dagelijks Bestuur heeft verzuimd een natuurinventarisatie volgens de Flora- en FaunaWet uit te voeren. Het DB is zeer gemakzuchtig aan de bekende natuurwaarden van De Brettenzone voorbijgegaan. Pas op het laatste moment realiseerde het DB zich dat een dergelijk onderzoek dient plaats te vinden om een ontheffing van de Flora- en FaunaWet te verkrijgen. Het Dagelijks Bestuur gaf opdracht tot een vluchtig onderzoek en hoopte dat deze voldoende zou zijn. Maar de rechter nam hier geen genoegen mee en verklaarde de beroepsgronden van Stichting De Groene Reael gegrond. De beslissing op bezwaar van het Stadsdeel is hiermee vernietigd, en de bomen mogen nog steeds niet gekapt worden.

* * * * *

Door de rechtbank wordt overwogen dit in het kader van artikel 4, eerste lid van de Bomenverordening in beginsel een inventarisatie van de natuurwaarden kan plaatsvinden en wordt geconstateerd dat dit niet is gebeurd.

De rechtbank voegt daaraan toe dat het in beginsel ook mogelijk is om die inventarisatie als het ware door te schuiven naar de procedure over de Flora- en FaunaWetontheffing, maar dan zou in de kapvergunning een passage moeten worden opgenomen waarin wordt verwezen naar ofwel een aangevraagde ofwel een verleende Flora- en FaunaWetontheffing (zo kan dan worden gegarandeerd dat niet wordt gekapt alvorens een natuurinventarisatie is gemaakt). Het verbinden van een dergelijk voorwaarde aan de kapvergunning past ook binnen de mogelijkheden van artikel 4, eerste lid van de Bomenverordening. Ook dat is niet gebeurd.

Rechtbank Amsterdam / Sector Bestuursrecht Algemeen

UITSPRAAK

In het geding met reg.nr.AWB 02/2322 BESLU

Stichting De Groene Reael / Het Dagelijks Bestuur van het Stadsdeel Westerpark

3. BESLISSING

De rechtbank:

-      verklaart het beroep gegrond;

-      vernietigt het besluit van 9 april 2002;

-      veroordeelt verweerder in de hiervoor omschreven proceskosten € 644,-

-      bepaalt dat de gemeente Amsterdam, stadsdeel Westerpark, aan de eiseres het griffierecht ad € 218, - voldoet.

Gewezen door mr.E.Gabel, rechter,

in tegenwoordigheid van mr.S.Rinsma, griffier,

en openbaar gemaakt op 27 januari 2003.